نقش ترکیبات پلی ­فنول­ در تغذیه طیور

ترکیبات پلی فنول در تغذیه حیوانات

ترکیبات پلی فنول‌

ترکیبات پلی فنول خانواده بزرگ و متنوعی از مواد طبیعی آلی هستند که ملکول آروماتیک (معطر) فنول به عنوان ملکول پایه در ساختمان آنها تکرار می‌شود. فنول که با نام‌های هیدروکسیل بنزن و اسید کربولیک نیز شناخته می‌شود، از اتصال یک گروه هیدروکسیل به یک حلقه فنیل تشکیل می‌شود. تعریف مشخص و کاملی برای ترکیبات پلی فنول ارائه نشده اما اتصال چند زیرواحد حلقه فنول به یکدیگر و حضور تعدادی گروه هیدروکسیل در ساختمان آن ترکیب به عنوان پلی فنول پذیرفته شده است.

پلی فنول کورکومین
کورکومین، یک نمونه از ترکیبات پلی فنول

طی سالیان اخیر با افزایش دانش درباره اهمیت سلامت خوراک دام و طیور و از طرفی اعمال محدودیت­‌های سختگیرانه در خصوص مصرف آنتی بیوتیک­، استفاده از افزودنی­‌های گیاهی مورد توجه ویژه قرار گرفته است و تحقیقات پرشمار درباره نقش افزودنی­‌های گیاه­‌زاد (فیتوژنیک) شامل عصاره و روغن­‌های گیاهی معطر، اسیدهای طبیعی، پری بیوتیک‌­ها و پروبیوتیک‌­ها به عنوان جایگزین آنتی بیوتیک در تغذیه طیور صورت گرفته است. علاوه بر محدودیت‌­های اعمال شده در خصوص استفاده از آنتی بیوتیک­، کوکسیدیوستات­ و هیستومونوستات‌­ها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، افزایش قیمت جهانی نهاده‌­ها نیز مزید بر علت شده تا کارایی این دست از ترکیبات افزودنی پررنگ‌­تر شود.

واژه گیاه‌­زاد به بخش­‌های قابل استفاده گونه‌­های گیاهی معطر (مانند دانه­، میوه، ریشه، پوست و برگ­) مانند پونه کوهی، آویشن، رزماری، گشنیز، دارچین، درمنه، اسطوخودوس، سیر، رازیانه، اکالیپتوس، خردل، نعناع، بابونه، ریحان، و فلفل و همچنین عصاره­ استحصال شده از آنها به شکل روغن معطر گیاهی و روغن انگم (اولئورزین) اطلاق می‌شود. گروه مجزای دیگری از عصاره‌­های گیاهی که عمدتا از میوه­‌ها تهیه می‌­شوند، ترکیبات پلی فنول محلول در آب با نام فلاوونوئید هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد تکثیر سلولی دارند. بسیاری از خواص مفید ترکیبات گیاه­‌زاد از ملکول‌­های زیستی فعال موجود در آنها (فیتوملکول) مانند کارواکرول، تیمول، سینئول، لینالول، آنتول، آلیسین، کپسای­سین، آلیل ایزوتیوسیانات، سینامالدئید و پپرین منشا می‌­گیرد.

در این میان ترکیبات پلی ­فنول­ شامل گستره وسیعی مشتمل بر ۸۰۰۰ نوع ترکیب شیمیایی شناخته شده است که توسط بخش­‌های متفاوتی از گیاهان تولید شده و در واقع بخشی از دستگاه ایمنی گیاه جهت مقابله با آفات و اثرات نامطلوب پرتو فرابنفش محسوب می­‌شوند. پلی فنول­‌ها در گیاهان به دو شکل آگلیکون‌­های آزاد (ترکیبی که گروه گلیکوزیل در آن با اتم هیدروژن جایگزین می‌­شود) و در پیوند استری با مونو ساکاریدها یا پلی ­ساکاریدها یافت می‌­شوند. همچنین ترکیبات پلی فنول­ را در قالب دو گروه غیرفلاوونوئیدها (لیگنان­ها، اسید فنولیک‌­ها و استیلبن­‌ها) و فلاوونوئیدها دسته بندی می‌­کنند (جدول زیر). پلی فنول‌­ها علاوه بر اثرات غیراختصاصی بر موجودات زنده، به طور اختصاصی بر گیرنده‌­های سلولی و فعالیت آنزیم‌­ها نیز موثر هستند. همچنین نقش این ترکیبات در تنظیم پاسخ ایمنی، سم زدایی و افزایش توان آنتی اکسیدانی بدن موجودات زنده از جمله طیور تایید شده است. ترکیبات پلی فنول­ از طرفی به عنوان ترکیبات ضد التهاب، کاهنده فعالیت میکروبی، کاهنده جهش سلولی و ضد حساسیت شناخته می‌­شوند. علی‌­رغم این ویژگی‌­های سودمند، زیست فراهمی اندک و جذب ناچیز آنها در دستگاه گوارش حیوانات تک معده از جمله طیور در کنار تجمع کم پلی فنول­‌ها در سلول­‌های میزبان، نیاز به انجام تحقیقات بیشتر با هدف بهبود کارایی این ترکیبات در تغذیه را ضروری می­‌نماید.

گروه پلی فنولگروهترکیبات زیرگروهمنابع
فلاوونوئید­فلاوون‌­هاFlavoxate, Hydroxyflavone, Apigenin, Tangeritin, Chrysin, Wogonin, Scutellarein, Diosmin, Luteolinرزماری، فلفل قرمز، لیمو، پونه کوهی، کرفس و جعفری
فلاوونول­‌هاQuercetin, Rhamnazin, Isorhamnetin, Myricetin, Galangin, Pachypodol, Hydroxyflavone, Gossypetin, Azaleatin, Fisetin, Kaempferol, Kaempferide, Natsudaidain, Rhamnetinچای سیاه، سیب، بروکلی، پیاز، کاهو، دانه شوید
فلاوونون‌­هاNaringin, Naringenin, Hesperidin, Homoeriodictyol, Hesperetin, Butin, Eriodictyol, Sakuranetin, Sakuranin, Sterubin, Isosakuranetin, Pinocembrin, Poncirinمرکبات و سوسنبر (نعناع فلفلی)
ایزوفلاوونوئیدهاGenistein, Equol, Laxiflorane, Daidzein, Lonchocarpaneانگور، نخود، عدس و سویا
آنتوسیانین­‌هاAurantinidin, Malvidin, Peonidin, Cyanidin, Pelargonidin, Petunidin, Rosinidin, Delphinidin, Europinidin, Luteolinidinشاه­ توت، آقطی سیاه، انگورک گلوگیر، تمشک، گیلاس و توت فرنگی
پلی فنول غیرفلاوونوئیدلیگنان‌­هاPodophyllotoxin, Pinoresinol, Steganacinفندق، کنجد، پیاز کوهی و بزرک
استیلبن­‌هاResveratrol analogsبادام زمینی، توت فرنگی، انگور قرمز، بلوبری و شراب قرمز
اسیدهای فنولیکپلی مرها و الیگومرها: proanthocyanidins, Thearubigins, Theaflavins, Condensed tanninsزیتون، گوجه فرنگی، سیب، قهوه، گلابی، مارچوبه، کلم و گیلاس
مشتقات اسید سینامیک: Ferulic acid, Caffeic acid, Sinapic acid, Chlorogenic acid, P-coumaric acid
مشتقات اسید بنزوئیک: Gallic acid, Syringic acid, Vanillic acid, Protocatechuic acid, Gentisic acid
گروه بندی ترکیبات پلی فنول و منابع طبیعی آنها

زیست فراهمی ترکیبات پلی ­فنول‌

از مهم­‌ترین مولفه‌­های موثر بر عملکرد ترکیبات پلی فنول، زیست فراهمی آنها است که از یک ترکیب به ترکیب دیگر می‌­تواند به شکل قابل توجهی متفاوت باشد. ترکیب و ساختار شیمیایی پلی فنول‌­ها بر ویژگی­‌های زیستی آنها از قبیل زیست فراهمی، تاثیر درمانی، نرخ جذب و اثرات متقابل با آنزیم‌­ها و گیرنده‌­ها موثر است. ترکیبات پلی فنول به شکل طبیعی خود (پلی­مرها، گلوکوزیدها و استرها) از روده میزبان جذب نشده و پیش از جذب دچار هیدرولیز آنزیمی یا میکروبی می‌­شوند. در واقع پلی فنول­‌ها به شکل آگلیکون آزاد از روده عبور می‌­کنند. مقدار عبور این ترکیبات از روده در تعیین محل متابولیسم آنها نقش اساسی دارد. سلول­‌های مخاطی روده قادر به متابولیزه کردن مقادیر اندک این ترکیبات هستند اما در صورت جذب مقادیر زیاد، کبد نقش اصلی را در متابولیسم آن بر عهده دارد. همواره بخش قابل توجهی از ترکیبات پلی فنول­ توسط روده جذب نشده و به انتهای دستگاه گوارش می‌­رسد و به این ترتیب بر باکتری‌­های روده تاثیر می‌­گذارد. همچنین بخش بزرگی از پلی فنول­ جذب شده نیز پس از متابولیسم کبدی در قالب صفرا به روده ترشح می­‌شود. بر این اساس به نظر می­‌رسد نقش اصلی پلی فنول­‌ها مشابه با پری بیوتیک‌­ها، تغییر و اصلاح جمعیت میکروبی دستگاه گوارش از طریق تقویت باکتری­‌های مفید و نامساعد کردن محیط برای انواع بیماری‌­زا یا غیرسودمند است. با در نظر گرفتن این ساز و کار می‌­توان نتیجه گرفت که سودمندی پلی فنول‌­ها در گرو میزان جذب آنها از روده نیست.

محققان بر این باور هستند که گلوکورونیداسیون، سولفیتاسیون و متیلاسیون ترکیبات پلی فنول موجب تبدیل آنها به مواد زنوبیوتیک (بیگانه زیست) می­‌شود. از طرفی با افزایش درجه پلیمریزاسیون این ترکیبات، جذب آنها در روده باریک به صفر نزدیک می‌شود و تنها فعالیت میکروبی در کولون منجر به تجزیه نسبی آنها شده و امکان جذب مقادیر اندک در روده بزرگ را فراهم می‌­کند. به این ترتیب و به استناد مطالعات متعدد درون تنی و برون تنی، مهم­‌ترین مانع در برابر معرفی پلی فنول­‌ها به عنوان یک ترکیب پیشگیری شیمیایی (کموپروفیلاکسیس) مطرح است و به همین خاطر بسیاری از نتایج برون تنی در حیوان میزبان قابل مشاهده نیست.

ویژگی­‌های آنتی اکسیدانی ترکیبات پلی فنول­

در شرایط تنش اکسیداتیو، بدن حیوانات از جمله پرندگان قادر به خنثی­ کردن کارآمد مقدار بالای رادیکال­‌های آزاد نیست. این رادیکال‌­های آزاد به طور عمده شامل گونه‌­های فعال اکسیژن (ROS) و گونه‌های فعال نیتروژن (RNS) هستند، ملکول­‌های کوچک، به شدت ناپایدار و واکنش پذیر که قادر به اکسیداسیون اسیدهای نوکلئیک، پروتئین‌­ها و چربی‌­ها بوده و به این واسطه موجب آسیب مسیرها و فرآیندهای زیستی در بدن می­‌شوند. گونه­‌های فعال اکسیژن باعث تشدید پراکسیداسیون چربی­‌ها، نکروز و آپوپتوزیس سلول (مرگ سلول) می‌­شوند، اتفاقی که به عنوان یکی از عوامل بسیار قدرتمند در ایجاد التهاب و سرطان شناخته می‌­شود. در بدن به منظور کاهش فشار اکسیداتیو ناشی از گونه­‌های فعال اکسیژن و نیتروژن، دو مسیر کلی متصور است:

۱. آنتی اکسیدان­‌های آنزیمی که سه­ گانه کاتالاز، سوپر اکسید دسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز اعضای اصلی آن هستند.

۲. آنتی اکسیدان­‌های غیرآنزیمی همچون ویتامین E و C که وزن ملکولی پایین دارند.

در این میان آنتی اکسیدان‌­ها با منشا خارجی همچون پلی فنول‌­ها، سد اول در مقابله با رادیکال‌­های آزاد و آسیب ناشی از آنها محسوب می­‌شوند. در میان پلی فنول‌ها، فلاوونوئیدها موثرترین ترکیبات در خنثی کردن رادیکال‌­های آزاد هستند. به عنوان مثال نارینژین و نارینژینین­ که در مرکبات فراوان یافت می‌­شوند، قدرت پاکسازی بالایی در این رابطه دارند. پلی فنول­‌ها به طور کلی مانع از ایجاد رادیکال آزاد توسط سلول می­‌شوند و این کار را از طریق ساز و کار زیر انجام می‌­دهند:

  • جلوگیری از فعالیت آنزیم­‌های پراکسیدان همچون گزانتین اکسیداز، پروتئین کیناز C و بتا نیکوتین­ آمید آدنین دی­نوکلئوتید (NAD(P)H) اکسیداز غشایی
  • تحریک فعالیت آنزیم‌­های آنتی اکسیدان
  • پاکسازی مستقیم گونه­‌های فعال اکسیژن از طریق عرضه الکترون
  • تشکیل پیوند کیلاته (چنگالش) با یون‌­های فلزی و ایجاد محدودیت در تشکیل رادیکال‌­های هیدروکسیل
  • احیا رادیکال­‌های آلفا توکوفرول
  • کاهش اثرات تنش اکسیداتیو اکسید نیتریک
  • بهبود بازده عملکرد ترکیبات آنتی اکسیدان با وزن ملکولی پایین مانند آسکوربات و توکوفرول­‌ها به واسطه جلوگیری از اکسیداسیون آنها

علی­‌رغم این تاثیرات پلی فنول‌­ها، اثر آنتی اکسیدانی مستقیم آنها مورد تردید است. غلظت ترکیبات پلی فنول در پلاسما به ندرت به بیش از یک میکرومول می‌­رسد که در مقایسه با غلظت پلاسمایی دیگر آنتی اکسیدان‌­ها همچون آلبومین و اورات (چند صد میکرومول)، ویتامین E (۲۰ تا ۳۰ میکرومول) و ویتامین C (۲۵ تا ۸۵ میکرومول) ناچیز است و همین عامل از مهم‌­ترین دلایل ضعیف بودن اثر مستقیم آنتی اکسیدانی ترکیبات پلی فنول­ است. تغییر شکل ملکولی فلاوونوئیدها در کبد و روده باریک از جمله علل محتمل در این ارتباط است. بر اساس اطلاعات موجود، به نظر می‌­رسد اثرات آنتی اکسیدانی فلاوونوئیدها از سهم اندکی در نقش درمانی آنها برخوردار باشد.

ویژگی­‌های پرواکسیدانی پلی فنول‌­ها

پرو-اکسیدان­‌ها (Pro-oxidant) ترکیبات شیمیایی هستند که در نقطه مقابل آنتی اکسیدان‌ها، با تحریک تولید رادیکال آزاد در بدن یا از طریق جلوگیری از فعالیت آنتی اکسیدان‌­ها موجب تنش اکسیداتیو می‌­شوند. تنش اکسیداتیو می‌­تواند به طور جدی سلامت و حیات سلول زنده و بافت را تهدید کند. سطوح بالای مصرف استامینوفن به عنوان یک نمونه معروف پرو-اکسیدان­ می‌­تواند به طور مرگبار به واسطه ایجاد تنش اکسیداتیو، بافت کبد را تخریب کند. در این میان برخی از ترکیبات از جمله پلی فنول‌ها­‌ واجد اثرات دوگانه آنتی اکسیدان و پرو-اکسیدان بوده و غلظت ترکیب، میزان اکسیژن و حضور فلزات در تعیین ماهیت آنها دخیل است.

با وجود نقش آنتی اکسیدانی پلی فنول­‌ها، در برخی شرایط احتمال فعالیت آنها به عنوان پرو-اکسیدان وجود دارد. به عنوان نمونه تعدادی از ترکیبات پلی فنول به واسطه ساز و کارهایی از قبیل انتقال سلولی یون مس، تولید سمی‌­کینون (Semiquinone) (رادیکال آزاد تولید شده متعاقب هیدروژن زدایی از ملکول هیدروکینون)، تخلیه گلوتاتیون سلولی و حساسیت بسیار بالا به اکسیداسیون، می‌­توانند از نقش بالقوه در ایجاد تنش اکسیداتیو برخوردار شوند. به نظر می‌­رسد غلظت و نوع پلی فنول در کنار عواملی همچون غلظت فلزات و اکسیژن در تعیین مسیر آنها به عنوان آنتی اکسیدان یا پرو-اکسیدان دخیل است.

آنچه مسلم است ترکیبات پلی فنول واجد گروه‌­هایی (گالول و کاتکول) با قابلیت اتصال به یون­‌های فلزی هستند که در حضور یون مس تک ظرفیتی و اکسیژن می‌­توانند تاثیرات پرو-اکسیدان داشته باشند. از طرفی یون مس تک ظرفیتی می­‌تواند به عنوان کاتالیزور در واکنش­‌های اکسیداسیون مشابه فنتون (واکنش اکسیداسیون پراکسید هیدروژن و یون آهن) با پلی فنول­‌ها وارد واکنش شود و ویژگی­‌های پرو-اکسیدان آنها را فعال کند. بسیاری از ترکیبات پلی فنول در حضور یون مس تک ظرفیتی قادر به پیوند با DNA بوده و پس از تشکیل یک پیوند سه گانه موجب تخریب DNA در سلول‌­هایی مانند لنفوسیت­‌ها می‌­شوند. این ویژگی در مورد برخی پلی فنول‌­ها در غلظت زیاد حتی در غیاب مس نیز رخ می­‌دهد. در برخی از مطالعات این تاثیر منفی پلی فنول‌­ها با این استدلال که تنش اکسیداتیو ملایم ناشی از این ترکیبات موجب تقویت پاسخ سلول می­‌شود، مثبت ارزیابی شده است. به طور کلی ‌اظهار نظر قطعی در مورد نقش پلی فنول­‌ها در تعادل آنتی اکسیدان و پرو-اکسیدان بدن مقدور نیست و تحقیقات بیشتر در این رابطه ضروری به نظر می‌رسد.

نقش ترکیبات پلی فنول در سلامت

اگر با بخش عمده مطالعات انجام شده روی پلی فنول­‌ها هم­‌راستا شویم، این ترکیبات از خاصیت آنتی اکسیدانی برخوردار هستند. علاوه بر آن، ویژگی­‌های ضدپیری و تاثیر مثبت آنها بر محافظت از دستگاه قلبی عروقی و کبد تایید شده است. همچنین نقش ترکیبات پلی فنول در جلوگیری از تشکیل سلول­‌های سرطانی به واسطه نقش این ترکیبات در کاهش تنش اکسیداتیو و اثر مخرب آن بر ملکول­‌های پروتئین، چربی و DNA گزارش شده است. از طرفی این ترکیبات مانع از تقسیم سلول‌­های سرطانی می‌­شوند، به عنوان مثال آنتوسیانین­‌ها از فعالیت آنزیم‌­های ناقل پیام‌­های بین سلولی (کینازها) جلوگیری کرده و مانع از تکمیل چرخه حیات سلول سرطانی می‌­شوند. تاثیر ضدسرطانی ترکیبات پلی فنول همچنین ‌ناشی از نقش آنها در آپوپتوزیس یا همان مرگ سلولی است و به نظر می­رسد که دایدزئین (Daidzein)، کوئرسین (Quercetin) و تعدای دیگر از پلی فنول‌ها، از این طریق نیز مانع از توسعه سلول­‌های سرطان سینه، روده بزرگ، معده، پروستات و خون می‌­شوند.

اثرات سودمند ملکول­‌های پلی فنول­ بر سلامت دستگاه قلبی و عروقی نیز به طور عمده ناشی از ویژگی آنتی اکسیدانی آنها است که مانع از آسیب دیواره عروق می‌­شود. در مورد برخی ترکیبات پلی فنول از جمله کاتچین (Catechin) و رزوراترول (Resveratrol)، اثر گشاد کنندگی عروق و ممانعت از آریتمی قلبی نیز گزارش شده است که در کنار تاثیر آنتوسیانین‌­ها در زدودن گونه‌­های فعال اکسیژن و نیتروژن می­‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق و پیشگیری از تشکیل پلاک کمک شایانی کند. فلاوونوئیدها همچنین قادر به کاهش نرخ اکسیداسیون ملکول­های چربی در پلاسما و غشای سلولی بوده و مانع از پراکسیداسیون لیپوپروتئین‌­ها با چگالی کم (LDL) می‌­شوند که می‌­تواند نقش بسزایی در سلامت قلب و عروق داشته باشد. از سویی فلاوونوئیدهایی همچون دایدزئین و جنیستئین (Genistein) که به عنوان ترکیباتی با خاصیت فیتواستروژنیک شناخته می‌­شوند، به عنوان استرادیول کاذب قادر به اتصال به گیرنده­‌های آلفا استروژن در تخمدان و غدد شیردهی و گیرنده‌­های بتا پروژسترون در کلیه‌­ها، مغز و ریه‌­ها هستند. این ویژگی سبب می‌­شود که فلاوونوئیدهای مزبور در پیشگیری از پوکی استخوان و کاهش نشانه­‌های یائسگی زنان سودمند واقع شوند. همین ویژگی در مرغان مادر و مرغان تخم­گذار تجاری مسن با همین ساز و کار سبب بهبود عملکرد تولید می‌­شود.

نقش ترکیبات پلی فنول در تقویت ایمنی

نقش کلی به عنوان تنظیم‌گر دستگاه ایمنی

ماکروفاژها، لنفوسیت‌­های T و دیگر انواع گلبول­‌های سفید را به سبب اهمیت و نقشی که در نظام فعالیت طبیعی بدن بر عهده دارند، باید شالوده دستگاه ایمنی معرفی کرد. نخستین سطح ایمنی‌­زایی در بدن، دستگاه ایمنی ذاتی یا غیراختصاصی (Innate Immune System) است که شامل تمام سلول­‌ها و فرآیندهایی است که به شکل عمومی با شناسایی هر عامل بیماری­‌زا، آن را نابود می‌­کند. در این میان، مایلوپراکسیداز (Myeloperoxidase: MPO) با ساختار گلیکوپروتئینی هتروتترامر کاتیونیک، فراوان­ترین آنزیم پیش التهابی است که به عنوان عضوی حیاتی از دستگاه ایمنی غیراختصاصی، تولید و در گرانول­های آزروفیلیک مستقر در نوتروفیل­ها ذخیره می‌­شود. با این همه، مایلوپراکسیداز همچون بسیاری از ترکیبات التهاب‌­زا عملکرد دوگانه دارد و در برخی شرایط می‌­تواند به عامل جراحت بافت سالم و ایجاد بیماری تبدیل شود. به عنوان مثال در طیور، این اجزای دستگاه ایمنی می­‌تواند به طور قابل توجه توسط برخی چالش­‌های تغذیه‌­ای تحت تاثیر قرار گیرد. مایکوتوکسین­‌ها سبب کاهش تعداد لنفوسیت­‌های T و سرکوب ساخت mRNA سیتوکین­‌ها در روده باریک شده و در نهایت موجب تغییرات بیماری‌­زا در دستگاه ایمنی به دلیل افزایش نرخ مرگ سلولی می‌­شوند. در همین راستا اخیرا سمت و سوی مطالعات زیادی به طرف کشف و بررسی عوامل خوراکی تنظیم‌­گر دستگاه ایمنی طیور و دیگر حیوانات متمایل شده است. در این میان به نظر می‌­رسد برخی پلی فنول‌­ها با دارا بودن قابلیت اتصال به گیرنده­‌های سلولی و ایجاد تغییرات در مسیر پیام رسانی سلول ایمنی موجب تنظیم پاسخ ایمنی در حیوان میزبان می‌­شوند. به عنوان مثال نتایج تحقیقات اخیر نشان داد که پلی فنول رزوراترول و کورکومین (Curcumin) می­‌توانند به واسطه اثر بازدارندگی بر مسیر فاکتور هسته-کاپا بتا (Nuclear factor-kappa β) سبب کاهش آزادسازی فاکتور نکروز توموری آلفا (Tumour necrosis factor α) به عنوان یک سیتوکین پیش التهابی مهم شوند.

کورکومین یا دی فرولوئیل متان که در گیاهان خانواده زنجبیلیان به ویژه زنجبیل و زردچوبه فراوان یافت می­‌شود، یک ترکیب تنظیم‌­گر قدرتمند در دستگاه ایمنی محسوب ­شده و به شکلی موثر موجب افزایش تکثیر لنفوسیت‌­های T و B می‌­شود. این تاثیر کورکومین در جوجه­‌های گوشتی نیز مشاهده شده است. همچنین مصرف خوراکی کورکومین به طور معنی‌­دار باعث افزایش تیتر بیماری نیوکاسل در طیور شد. علاوه بر این، استفاده از کورکومین در خوراک حیوانات از جمله طیور درگیر با بیماری سبب تحریک دستگاه ایمنی ذاتی و بهبود پاسخ­‌های ایمنی از قبیل تعداد گلبول‌­های سفید و فعالیت فاگوسیتوزی شد. در همین ارتباط، استفاده از پودر ریشه زردچوبه در خوراک جوجه­‌های گوشتی که با گلبول‌­های قرمز گوسفند مورد چالش قرار گرفته بودند، باعث افزایش ایمونوگلوبولین­‌های خون و کاهش نسبت مونوسیت­‌ها شد.

رزوراترول ترکیبی فایتوآلکسین (Phytoalexin) است که به طور طبیعی در پاسخ به آسیب­‌های فیزیکی و حملات قارچی توسط گیاهان تولید می­‌شود و به وفور در انگور و شراب قرمز، انواع بادام زمینی، توت، تمشک و بلوبری­‌ها یافت می‌­شود. ویژگی­‌های زیستی متعددی در مورد رزوراترول شناسایی شده است که حفاظت از کبد، نقش آنتی اکسیدانی، خاصیت ضد التهابی، تنظیم‌­گری دستگاه ایمنی و تسهیل مسیرهای مرتبط با سوخت و ساز چربی از آن جمله است. رزوراترول می‌­تواند پاسخ مهاجرت سلولی و تشکیل گونه‌­های فعال اکسیژن (ROS) پس از تحریک توسط فوربول ۱۲-مریستات ۱۳-استات در گلبول­‌های سفید کلیه را متوقف سازد. در مطالعه دیگری، اثر بازدارندگی رزوراترول بر تولید گونه­‌های فعال اکسیژن در ماکروفاژها و نوتروفیل‌­های پستانداران گزارش شد. علاوه بر این رزوراترول به واسطه نقش بازدارندگی در آزادسازی فاکتور نکروز توموری آلفا، از نقش تنظیم کنندگی دستگاه ایمنی برخوردار است. رزوراترول همچنین باعث کاهش فعالیت مایلوپراکسیداز شده و ساخت mRNA این آنزیم را در نوتروفیل به طور قابل توجه کم می­‌کند. با توجه به نقش مزبور رزوراترول، تاثیرگذاری پلی فنول‌­ها بر بیان ژن سلول­‌های میزبان بسیار محتمل است.

ساز و کار ضدالتهابی و تنظیم تولید سیتوکین‌­ها

التهاب یک بیماری است که در اثر پاسخ‌­های از کنترل خارج شده دستگاه ایمنی بروز می‌­یابد. در این میان، برخی پلی فنول‌­ها قادر به تنظیم بیان ژن‌­های پیش التهابی، تولید سیتوکین­‌ها و جمعیت گلبول‌­های سفید هستند. همچنین به نظر می‌­رسد که پلی فنول‌­ها قادر به پیشگیری از ابتلا به کلی باسیلوزیس در طیور هستند. از آنجایی که باکتری­‌های بیماری‌­زا قادر به تحریک تولید حجم بزرگی از انواع سیتوکین‌­ها و ملکول‌­های چسبندگی (Adhesion Molecule) با اثرات التهابی هستند، برقراری و حفظ تعادل در اکوسیستم روده پرندگان نیز نقش غیرقابل انکاری در کنترل پاسخ التهابی برخوردار است. حضور باکتری بیماری­‌زا سبب فعال شدن گیرنده­‌های شناسایی عامل بیماری‌­زا در سطح سلول از جمله گیرنده‌­های شبه تول (Toll-like receptors: TLR) به عنوان بخشی از سامانه ایمنی ذاتی می‌­شود. فعال شدن این گیرنده‌­ها منجر به القا پاسخ ایمنی و تولید سیتوکین‌­های پیش التهابی، اینترفرون‌­های نوع I و ملکول‌­های چسبندگی می­‌شود که اولین نتیجه آن محدود شدن تکثیر عامل بیماری است اما در کنار آن نمی­‌توان از تاثیرات التهابی و تخریبی آنها غافل شد. بر همین اساس تنظیم این گیرنده­‌ها به نحوی که عملکرد متعادل داشته باشند، از اهمیت فوق العاده برخوردار است.

همان طور که پیش از این اشاره شد، تحریک سامانه پیام رسان TRL از نقش حیاتی در ایمنی ذاتی و مبارزه علیه عوامل عفونی برخوردار است. در واقع گیرنده­‌های شبه تول قادر به شناسایی الگوهای شیمیایی خاص از قبیل RNA ویروسی و لیپو پلی ساکارید، اسید تیکوئیک (پلی الکل اختصاصی باکتری­های گرم مثبت) و فلاژلین (Flagellin) (پروتئین فراوان در باکتری­های تاژک‌­دار) در باکتری‌­ها بوده و به این ترتیب به عنوان آغازگر پاسخ ایمنی ذاتی عمل می­‌کنند. با این وجود بیش فعال شدن این گیرنده‌­ها می‌­تواند موجب اختلال در تعادل عملکرد دستگاه ایمنی ذاتی و بروز التهاب شود. ترکیبات پلی فنول خوراکی با تنظیم این مسیر می­‌تواند به طور سودمند مانع از بیش فعالی آن و بروز التهاب شود. ترکیبات پلی فنول با تنظیم فعالیت مسیر فاکتور هسته-کاپا بتا (Nuclear factor-kappa β) و جلوگیری از بیان بیش از حد ژن­‌های TRL در جوجه­‌های درگیر بیماری، مانع از بروز التهاب شدید می­‌شوند.

ماکروفاژها از نقش حیاتی در چالش‌­های ایمونولوژیک با دخالت گونه­‌های فعال اکسیژن از جمله رادیکال اکسید نیتریک و سیتوکین‌­های پیش التهابی برخوردار هستند. ماکروفاژهای فعال با تولید فاکتور نکروز توموری آلفا که باعث افزایش تولید سیتوکین‌­ها و فعال شدن فاکتور هسته-کاپا بتا می‌­شود، سهم بسزایی در توسعه التهاب دارند. با افزایش فعالیت ملکول­‌های چسبندگی لایه درون رگی از جمله ملکول چسبندگی داخل سلولی ۱ (ICAM-1) و ۲ (ICAM-2) متعاقب فعال شدن فاکتور نکروز توموری آلفا و فاکتور هسته-کاپا بتا، التهاب و اختلال عملکرد بافت درون رگی غیرقابل اجتناب خواهد بود. در این رابطه، تاثیر برخی از انواع ترکیبات پلی فنول­ از جمله رزوراترول در کاهش سیتوکین­‌ها، کموکینازها و ICAM در زمان اختلال عملکرد لایه درون رگی گزارش شده است. علاوه بر این به نظر می‌­رسد که درمان با رزوراترول موجب بهبود قابلیت بلع فاگوسیت­‌ها و تکثیر لنفوسیت­‌ها می‌­شود. رزوراترول همچنین با اثر بازدارندگی بر مسیر پیام رسان TLR2-MyD88-NF-kB موجب تسکین التهاب در بافت کبد متعاقب چالش با پراکسید هیدروژن به واسطه تنظیم ساخت mRNA سیتوکین­‌ها شد.

در مورد کورکومین نیز مطالعات حاکی از اثرات ضدالتهابی و تاثیر مثبت آن در درمان بیماری­‌های مرتبط با ایمنی سلولی بود. اثرات سودمند کورکومین در تنظیم فعالیت ایمنی ذاتی و تطبیقی و فعالیت آن به عنوان یک بازدارنده قوی در بسیاری از بیماری‌­های خود ایمنی تایید شده است. کورکومین می‌­تواند بدون تاثیر بر سلول‌­های سالم، موجب تسریع مرگ سلول سرطانی شود. مطالعات همچنین موید نقش کورکومین در بهبود عملکرد لنفوسیت‌­های B و T، سلول­‌های دندریتیک، مونوسیت­‌ها، ماکروفاژها و هتروفیل­‌ها هستند. در شرایط تنش گرمایی، کورکومین موجود در خوراک می­تواند بیان ژن فاکتور هسته-کاپا بتا و TLR4 را کاهش داده و موجب تضعیف پاسخ التهابی (TNF-α, IL-6, IL-1β) شود.

نقش ترکیبات پلی فنول‌ در سم ­زدایی

متابولیسم ترکیبات زنوبیوتیک یا به طور اختصاصی­تر داروها، اغلب از طریق گروهی از آنزیم‌­های تخصصی و در سه مرحله انجام می‌­شود. در مرحله (فاز) یک، آنزیم‌­هایی همچون خانواده سیتوکروم پی ۴۵۰ اکسیدازها (به ویژه سیتوکروم پی ۴۵۰ مونو اکسیژناز) وارد عمل شده و گروه­‌های واکنش پذیر را وارد ساختار ترکیب زنوبیوتیک می‌­کند تا میل به واکنش­ آن را افزایش دهند. در مرحله دوم که به مرحله کونژوگاسیون معروف است، محصولات مرحله اول به واسطه آنزیم­‌های ترانسفراز (از جمله گلوتاتیون S-ترانسفراز) با ترکیبات قطبی به ویژه گلوتاتیون، سولفات، گلایسین و اسید گلوکورونیک پیوند برقرار می‌­کنند. اتصال گروه آنیونی (مانند گلوتاتیون) طی مرحله دوم موجب می­‌شود تا بر قطبیت ترکیب بیگانه افزوده شود. در مرحله سوم، ترکیب کونژوگه دچار تغییرات بیشتر می‌­شود تا شناسایی و دفع آن از سلول تسهیل گردد. یکی از واکنش­‌های مهم در مرحله سوم، تبدیل ترکیبات کونژوگه گلوتاتیون به کونژوگه­‌های استیل سیستئین (اسید مرکاپتوریک) است. دفع زنوبیوتیک از سلول در مرحله سوم اتفاق می­‌افتد و گروه آنیونی آن به عنوان تگ شناسایی توسط برخی ناقل‌­های اختصاصی غشاء سلول عمل می‌­کند.

بسیاری از ترکیبات آنتی اکسیدان از جمله ترکیبات پلی فنول­ علاوه بر نقشی که در مرحله اول متابولیسم ترکیبات زنوبیوتیک بر عهده دارند، در مرحله دوم فرآیند سم زدایی بدن نیز دخالت دارند. آنزیم گلوتاتیون S-ترانسفراز یکی از مهم­‌ترین آنزیم‌­های مرحله دوم سم زدایی است که با کونژوگاسیون آفلاتوکسین، اثرات زیان­بار این مایکوتوکسین را تخفیف می­‌دهد.

بسیاری از ترکیبات پلی فنول قادر هستند تا مسیرها و فعالیت­ گیرنده­‌های سلولی متعدد از جمله گیرنده آریل هیدروکربن را در رابطه با سم زدایی تحت تاثیر قرار دهند. شواهد علمی نشان داد که ترکیبات پلی فنول خوراکی با تاثیر بر ویژگی‌های آگونیست و آنتاگونیست گیرنده آریل هیدروکربن، سمیت دی­‌اکسین را در پستانداران کاهش می‌­دهند. نتایج یکی از مطالعات جدید نشان داد که رزوراترول در مقادیر زیاد به عنوان آنتاگونیست گیرنده آریل هیدروکربن عمل می­کند اما در دز کم موجب افزایش بیان و ساخت پروتئین CYP1A1 (سیتوکروم پی ۴۵۰ خانواده یک، زیرخانواده A، پپتید ۱) می­شود. این پروتئین از اجزا مهم در ساختمان سیتوکروم پی ۴۵۰ محسوب می­شود. مطالعات بعدی نشان داد که رزوراترول در حفاظت از کبد در مقابل سمیت ناشی از پراکسید هیدروژن از تاثیر قابل توجه برخوردار است. در همین رابطه، اثرات سودمند مصرف رزوراترول پیش از مصرف دزهای سمی استامینوفن در پیشگیری از مسمومیت کبدی در موش گزارش شده است.

بسیاری از ترکیبات پلی فنول قادر هستند تا مسیرها و فعالیت­ گیرنده­‌های سلولی متعدد از جمله گیرنده آریل هیدروکربن را در رابطه با سم زدایی تحت تاثیر قرار دهند. شواهد علمی نشان داد که ترکیبات پلی فنول خوراکی با تاثیر بر ویژگی‌­های آگونیست و آنتاگونیست گیرنده آریل هیدروکربن، سمیت دی­اکسین (Dioxin) را در پستانداران کاهش می‌­دهند. نتایج یکی از مطالعات جدید نشان داد که رزوراترول در مقادیر زیاد به عنوان آنتاگونیست گیرنده آریل هیدروکربن عمل می­‌کند اما در دز کم موجب افزایش بیان و ساخت پروتئین CYP1A1 (سیتوکروم پی ۴۵۰ خانواده یک، زیرخانواده A، پپتید ۱) می­‌شود. این پروتئین از اجزا مهم در ساختمان سیتوکروم پی ۴۵۰ محسوب می­‌شود. مطالعات بعدی نشان داد که رزوراترول در حفاظت از کبد در مقابل سمیت ناشی از پراکسید هیدروژن از تاثیر قابل توجه برخوردار است. در همین رابطه، اثرات سودمند مصرف رزوراترول پیش از مصرف دزهای سمی استامینوفن در پیشگیری از مسمومیت کبدی در موش گزارش شده است.

کومارین­‌ها که از جمله ترکیبات پلی فنول نسبتا فراوان در اقلام خوراک دام و طیور محسوب می­‌شوند، قادر به تنظیم فعالیت آنزیم­‌های سیتوکروم پی ۴۵۰ هستند. روش سم زدایی که توسط آنزیم‌­های سیتوکروم پی ۴۵۰ مورد استفاده قرار می‌­گیرد، اکسیداسیون ملکول‌­های غیرقطبی به انواع قطبی و قابل دفع است. در این رابطه، مطالعات زیادی بر نقش آنزیم‌­های سیتوکروم پی ۴۵۰ در سم زدایی مایکوتوکسین­‌ها در حیوانات مختلف تاکید داشته‌­اند و به نظر می‌­رسد کومارین‌­ها را می‌­توان از جمله موثرترین ترکیبات کاهنده اثرات زیان­بار مایکوتوکسین‌­ها معرفی کرد. کومارین خوراکی با تنظیم و بهبود عملکرد فعالیت آنزیم سیتوکروم پی ۴۵۰ و تسهیل فعالیت گلوتاتیون S-ترانسفراز در روده منجر به سم زدایی از آفلاتوکسین ب۱ می‌­شود. همچنین کومارین­ موجب تسهیل تبدیل آفلاتوکسین ب۱ به آفلاتوکسیکل شده و به این ترتیب مانع از تشکیل آفلاتوکسین ب۱-۸-۹-اگزو-اپوکسید می­‌شوند که میل ترکیبی بالایی با گوانین دارد و متابولیت اصلی آفلاتوکسین در آسیب­­ رسانی به DNA است. تاکنون شواهدی مبنی بر سمیت آفلاتوکسیکل که در اثر شکسته شدن حلقه لاکتون آفلاتوکسین ب۱ ایجاد می‌­شود، گزارش نشده است.

مطالعات اخیر نشان داد که تبدیل آفلاتوکسین ب۱ به آفلاتوکسیکل در طیور به عنوان مهم‌­ترین مسیر سم­ زدایی عمل می­‌کند تا مانع از تشکیل آفلاتوکسین ب۱ اگزو-۸-۹-اپوکسید و پس از آن آفلاتوکسین ب۱ اگزو-۸-۹-دی هیدرودیول شود. آفلاتوکسین ب۱ اگزو-۸-۹-دی هیدرودیول به عنوان مظنون اصلی در سرطان­‌زایی آفلاتوکسین ب۱ مطرح شده است. آنچه موجب تفاوت در میزان حساسیت انواع طیور به آفلاتوکسین ب۱ می­‌شود، بازده مسیر تبدیل آن به آفلاتوکسیکل است که کم‌ترین میزان آن در اردک گزارش شده و همین امر موجب حساسیت بسیار بالای این پرنده به مسمومیت با آفلاتوکسین ب۱ در مقایسه با مرغ شده است. در بین طیور صنعتی پس از اردک، به ترتیب بوقلمون، قرقاول، بلدرچین و مرغ از بیشترین میزان حساسیت به آفلاتوکسین ب۱ برخوردار هستند. آنچه متعاقب مصرف آفلاتوکسین ب۱ سبب تلفات بالا، آسیب شدید و ابتلا به سرطان کبد در اردک می‌­شود، میزان بسیار بالای تولید آفلاتوکسین ب۱ اگزو-۸-۹-دی هیدرودیول است.

در این میان مطالعات نشان داد که کورکومین به واسطه افزایش غلظت سوپراکسید دسموتاز، گلوتاتیون، گلوتاتیون پراکسیداز و کاتالاز و از طرفی کاهش پراکسیداسیون چربی‌­ها، قادر است تا به طور موثر از بافت کبد موش و خرگوش در مقابل مسمومیت آفلاتوکسین ب۱ محافظت ­کند. علاوه بر این مسمومیت کبدی ناشی از دریافت فلزات سنگین نیز با مصرف کورکومین کاهش پیدا کرده و از میزان جراحات بافتی، تخلیه ذخیره گلوتاتیون، آسیب میتوکندری‌­ها و پراکسیداسیون چربی‌­ها کاسته ­شد. به طور کلی مصرف کورکومین موجب کاهش اثرات منفی آفلاتوکسین ب۱ بر عملکرد، پارامترهای بیوشیمیایی خون، وزن نسبی اندام‌­ها، پاسخ ایمنی و پارامترهای مربوط به سلامت کبد در پرندگان شد. کورکومین خوراکی در موش از اثر بازدارندگی بسیار قوی بر اثرات سمی ۲-آمینو-۳-متیل ایمیدازو (۴،۵-اف) کوئینولین بر کبد برخوردار بود.

به طور خلاصه، نقش حفاظتی پلی فنول کورکومین از کبد به واسطه تحریک فعالیت آنزیم‌­های آنتی اکسیدان، جلوگیری از پراکسیداسیون چربی، ممانعت از تولید سیتوکین­‌های پیش التهابی، تسریع بازسازی سلول­‌های کبد و به ویژه عملکرد غشا سلولی، تحریک مسیر Nrf2/Keap1/ARE و جلوگیری از بیان TNF-α، NF-kB، IL-12، و IL-1β رخ می‌­دهد.

اثرات ضدباکتریایی ترکیبات پلی فنول

تاثیر ترکیبات پلی فنول بر تعداد زیادی از انواع میکروب­‌ها مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج مطالعات نشان داده که اغلب پلی فنول‌­ها قادر به ممانعت از تشکیل کلنی باکتریایی، تحریک تقسیم سلولی لنفوسیت­‌ها و تخریب دیواره و غشاء باکتریایی بوده و به این ترتیب موجب تضعیف یا مرگ باکتری می‌­شوند. ترکیبات پلی فنول همچنین به واسطه تنظیم و بهبود مسیرهای پیام رسان سلولی، به طور غیرمستقیم ساز و کار دفاعی بدن را در مقابل عفونت‌­های باکتریایی ارتقا می‌­دهند. در این رابطه فاکتورهای ویرولانس (Virulence Factors) تعیین کننده توانایی ایجاد آسیب توسط یک عامل بیماری­‌زا در میزبان بوده و به طور کلی شامل مواردی از قبیل توانایی تشکیل بیوفیلم، قابلیت حرکت (داشتن مژک یا تاژک) و میزان چسبندگی است. بر این اساس اثربخشی هر دارو یا ترکیب ضدباکتری، با توجه به تاثیر آن بر فاکتورهای ویرولانس بررسی و قضاوت می­‌شود.

در همین خصوص کورکومین باعث سرکوب تقسیم سلولی باکتری به واسطه ایجاد اختلال در فعالیت آنزیم جی‌­تی‌­پی‌­آز (GTPase) ریزلوله‌­ها (میکروتوبول) می­‌شود. ریزلوله‌­ها به عنوان اجزای مهم ساختمان سلول، لوله‌­هایی توخالی از جنس پروتئین هستند و نقش حیاتی در بسیاری از فعالیت‌­های سلولی مانند میتوز و تقسیم سیتوپلاسم بر عهده دارند. ترکیبات پلی فنول­ موجود در بسیاری از میوه‌­ها می­‌توانند فعالیت برخی باکتری‌­ها از جمله اشرشیاکلی و سالمونلا انتریتیدیس را محدود کنند. در همین راستا، عصاره اتانولیک گریپ فروت به شکل قابل توجه بر کنترل جمعیت سالمونلا انتریتیدیس موثر بود، در حالی که بر ۲۰ گونه باکتریایی و ۱۰ گونه مخمر تاثیر نداشت. اثرات بازدارندگی نارینژین، روتین (Rutin) و بایکالین (Baicalin) بر سودوموناس آئروژینوزا به عنوان یک باکتری گرم منفی فرصت طلب نیز گزارش شده است.

تاثیر ترکیبات پلی فنول بر عملکرد طیور

ترکیبات افزودنی با منشا گیاهی با هدف دستیابی به حداکثر عملکرد و کاهش خطر درگیری با عوامل بیماری‌­زا مورد استفاده قرار می‌­گیرد و در این میان ترکیبات پلی فنول به دلیل تنوع در تاثیرات سودمند در تغذیه طیور، به تازگی مورد توجه قرار گرفته است. ساز و کار کلی عملکرد ترکیبات پلی فنول به عنوان محرک رشد در جوجه گوشتی و بهبود دهنده کیفیت تخم مرغ در مرغ تخم­‌گذار به واسطه قابلیت آن در اصلاح جمعیت میکروبی و سلامت روده و ارتقا وضعیت آنتی اکسیدانی بدن پرنده رخ می‌­دهد. مطالعات نشان داد که به عنوان مثال افزودن زردچوبه به میزان پنج کیلو در تن خوراک موجب بهبود عملکرد کلی جوجه گوشتی و مرغ تخم­گذار بومی شد. نتایج مشابهی نیز با افزودن رزوراترول به خوراک جوجه گوشتی تحت تنش گرمایی به دست آمد. افزودن ترکیبات فنولی استخراج شده از ­دانه تمبر هندی به میزان ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلی­‌گرم در کیلوگرم خوراک توانست به طور قابل توجه وزن بدن جوجه­‌های گوشتی طی هفته اول زندگی را ارتقا دهد. همچنین بنا به گزارش چندین مطالعه مختلف، استفاده از عصاره چای سبز به میزان ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی­‌گرم در تن خوراک موجب بهبود عملکرد جوجه­‌های گوشتی شد. به نظر می­‌رسد این مشاهدات ناشی از اپی گالوکتچین گالات (Epigallocatechin gallate) به عنوان مهم­‌ترین ترکیب شیمیایی فعال در چای سبز است که از ظرفیت آنتی اکسیدانی بسیار بالا برخوردار بوده و اثرات قدرتمند آن در کاهش آسیب­‌های سلولی ناشی از تنش محیطی تایید شده است. اپی گالوکتچین گالات ترکیبی متعلق به ترکیبات پلی فنول کاتچین است و استفاده از آن در خوراک جوجه گوشتی در شرایط تنش گرمایی سبب افزایش وزن بدن و مصرف خوراک شد. با این وجود در برخی از مطالعات، اثرات مفید عصاره چای سبز بر افزایش رشد جوجه گوشتی در سطوح مختلف مصرف (از ۰.۱۲۵ تا ۲ گرم در کیلوگرم خوراک) مشاهده نشد. در همین رابطه نتایج مطالعه دیگری نشان داد که مصرف خوراک حاوی ۰.۲ و ۰.۴ درصد کاتچین استخراج شده از چای سبز به مدت ۳۵ روز، تاثیری بر وزن بدن و تخم­‌گذاری بلدرچین­‌های مولد نداشت.

کوئرستین (Cuercetin) که یکی از شش زیرگروه خانواده ترکیبات پلی فنول بوده و شامل طیف وسیعی از ترکیبات فراوان در برگ­‌ها، دانه‌­ها و پیاز قرمز است، به طور قابل توجه قادر به بهبود عملکرد مرغان تخم­‌گذار است. استفاده از کوئرستین در خوراک مرغ تخم­‌گذار به میزان ۴۰۰ میلی­‌گرم در کیلوگرم و به مدت هشت هفته، بدون تاثیر بر وزن تخم مرغ و مصرف خوراک، باعث بهبود میزان تخم‌گذاری و ضریب تبدیل غذایی به ترتیب به میزان ۶.۵ و ۲۲ درصد شد. افزودن کوئرستین به خوراک مرغ تخم­‌گذار همچنین موجب بهبود مقاومت اکسیداتیو زرده تخم مرغ، افزایش پروتئین و کاهش کلسترول زرده شد که علت آن به احتمال زیاد، اصلاح جمعیت میکروبی روده به ویژه سکوم و ارتقا وضعیت آنتی اکسیدانی بدن است. یکی دیگر از دلایل این تغییرات ممکن است ناشی از اثرات شبه استروژن کوئرستین باشد که ضمن افزایش ترشح هورمون‌­ها، سبب رشد و توسعه بهتر دستگاه تناسلی می­‌شود. علاوه بر این ترکیبات پلی فنول خوراکی مانع از استقرار باکتری‌­های بیماری‌­زا در دستگاه گوارش می­‌شود که به تنهایی می‌­تواند عاملی مهم و موثر در افزایش سطح عملکرد و بازده خوراک باشد.

درختان زیتون غنی از ترکیبات پلی فنول با کاربردهای فراوان درمانی هستند. استفاده از تفاله زیتون در دو سطح پنج و ۱۰ درصد از خوراک بلدرچین ژاپنی باعث افزایش تولید تخم شد. همین مقدار تفاله زیتون در خوراک بلدرچین­‌های در حال رشد نیز موجب بهبود عملکرد رشد شد. در همین مطالعه گزارش شد که تابش پرتو گاما می­‌تواند سطح ترکیبات پلی فنول در تفاله زیتون را تا ۱۵ درصد افزایش دهد. نتایج مطالعه دیگر نشان داد افزودن پماک زیتون به خوراک موجب بهبود سرعت رشد و ضریب تبدیل غذایی در جوجه گوشتی شد. افزودن ۲.۵، ۵ و ۷.۵ کیلوگرم پودر برگ زیتون به خوراک جوجه گوشتی منجر به افزایش وزن بدن و کاهش ضریب تبدیل غذایی در مقایسه با تیمار شاهد شد. افزودن ۱۰ تا ۱۵ میلی‌­لیتر عصاره برگ زیتون به آب آشامیدنی جوجه­‌های گوشتی تحت تنش گرمایی منجر به بهبود وزن نهایی بدن، سرعت رشد، مصرف خوراک و ضریب تبدیل غذایی شد. این مشاهدات در مورد محصولات فرعی زیتون می‌تواند به دلیل اثرات قدرتمند آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و فعالیت ضد میکروبی آن باشد. با این همه تاثیر مثبت به کارگیری عصاره برگ زیتون در خوراک طیور در برخی از مطالعات مشاهده نشده است.

اثرات نامطلوب ترکیبات پلی فنول

در کنار اثرات سودمند بسیاری از ترکیبات پلی فنول بر سلامت بدن، تاثیرات آسیب­ زننده برای برخی از آنها گزارش شده است. به گواه نتایج مطالعات، مصرف بسیاری از ترکیبات پلی فنول در مقادیر بالا موجب اثر سوء بر عملکرد طیور می‌­شود. به نظر می‌­رسد کاهش عملکرد طیور متعاقب مصرف مقادیر زیاد ترکیبات پلی فنول به سبب کاهش هضم و جذب چربی و پروتئین از دستگاه گوارش اتفاق می‌افتد که به احتمال زیاد ناشی از اتصال و تشکیل پیوند مقاوم این ترکیبات با نمک­‌های صفراوی و آنزیم‌­های روده باریک است. به عنوان مثال بررسی‌­ها نشان داد که استفاده از پماک انگور در خوراک جوجه گوشتی موجب کاهش قابلیت هضم چربی می‌­شود که عامل آن اتصال برخی ملکول‌­های پلی فنول­ مانند تانن‌­های متراکم به نمک­‌های صفراوی است. همچنین افزودن عصاره پروآنتوسیانیدین (Proanthocynidin) استخراج شده از نخود به خوراک جوجه­‌های گوشتی جوان منجر به کاهش فعالیت آنزیم­‌های لیپاز، تریپسین و آلفا آمیلاز شد. نتایج مطالعات دیگر نیز حاکی از تاثیر بازدارنده ترکیبات پلی فنول بر فعالیت آنزیم‌­های گوارشی مختلف مانند آلفا گلوکوزیداز، آلفا آمیلاز و لیپاز پانکراس بود. تاثیر منفی ترکیبات پلی فنول­ بر فعالیت آنزیم­‌های گوارشی ناشی از قابلیت آنها در برقراری پیوند مقاوم با پروتئین‌­های خوراک و پروتئین‌­های با منشا داخلی است.

علاوه بر چربی و پروتئین، به نظر می­‌رسد حضور ترکیبات پلی فنول در مقادیر زیاد سبب کاهش جذب برخی مواد معدنی از قبیل آهن، روی و مس از روده می‌­شود. در کل می‌­توان چنین نتیجه گیری کرد که اثرات مفید و مضر یک ترکیب پلی فنول (پرواکسیدان یا آنتی اکسیدان و سرطان­‌زا یا ضد سرطان بودن) تحت تاثیر عواملی مانند نوع و غلظت آن، دیگر ترکیبات موجود در خوراک، تغییرات پس از هضم و جذب، گونه حیوان و نوع سلول مورد مطالعه و بسیاری مولفه‌­های دیگر قرار می‌­گیرد. به همین دلیل زمینه مطالعات بیشتر در خصوص ترکیبات پلی فنول و نقش آنها در تغذیه حیوانات بسیار وسیع است.

نتیجه‌گیری

ماحصل مطالعات و بررسی‌­های علمی متعدد طی ۴۰ سال گذشته حاکی از تاثیر سودمند ترکیبات پلی فنول در خوراک طیور به عنوان بهبود دهنده­ بازده رشد و تولید است و این ترکیبات می­‌تواند از شدت و تلفات بیماری­‌های مختلف بکاهد. از سوی دیگر ترکیبات پلی فنول ممکن است باعث برخی تاثیرات نامطلوب بر سلامت دستگاه گوارش، هضم برخی مواد مغذی و جذب تعدادی از مواد معدنی و ویتامین­‌ها شود. بنابراین نتیجه گیری قطعی در مورد ترکیبات پلی فنول منوط به انجام مطالعات بیشتر در آینده است.

­بیشتر بخوانید

لوتکامین را بخوانید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا