هوش مصنوعی و صنعت مرغ

هوش مصنوعی

معرفی هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) یا به اختصار AI، شبیه سازی فرآیندهای ذهنی و هوش انسان توسط ماشین­‌ها و کامپیوترها بر پایه طراحی الگوریتم است. هدف اصلی هوش مصنوعی طراحی سیستم ماشینی با توانایی تفکر و تصمیم گیری در شرایط پیچیده و بحرانی است. این ساختار از طریق جمع آوری و پردازش داده‌­های محیط، در شرایط پیچیده قادر به حل مسایل مختلف است.

مزایای هوش مصنوعی

کاهش خطای انسانی

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های هوش مصنوعی، کاهش چشمگیر خطا و افزایش دقت است. تصمیماتی که هوش مصنوعی در هر مرحله اتخاذ می‌کند، بر پایه اطلاعات جمع ‌آوری ‌شده و مجموعه‌ خاص الگوریتم‌ها تعیین می‌شود و در صورتی‌که این موضوع به‌درستی برنامه‌ریزی شود، میزان خطا به سمت صفر میل می­‌کند.

کاهش خطرات

یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ هوش مصنوعی و ربات­‌هایی که با استفاده از آن عمل می‌­کنند، غلبه انسان بر بسیاری از خطرات موجود است، خواه خنثی‌کردن بمب، خواه رفتن به فضا یا کاوش در عمیق‌ترین بخش‌های اقیانوس. نتیجه به کارگیری هوش مصنوعی، ساخت ماشین‌های مقاومی است که ضمن مسلح بودن به ابزار هوش و قدرت تصمیم گیری، امکان فعالیت در سخت‌­ترین شرایط محیطی با بالاترین سطح از مسئولیت و دقت را داشته و از طرفی به ‌راحتی فرسوده نمی‌شوند.

هفت روز هفته و ۲۴ ساعته در دسترس

مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد انسان تنها به مدت سه تا چهار ساعت در روز بازدهی مطلوب دارد. همچنین انسان‌ برای ایجاد تعادل میان زندگی کاری و شخصی خود به استراحت نیاز دارند. این در حالی است که هوش مصنوعی می‌تواند بدون وقفه کار کند. آن‌ها خیلی سریع‌تر از انسان فکر می‌کنند و چندین کار را هم‌زمان با نتایج دقیق انجام می‌دهند. آن‌ها حتی می‌توانند کارهای تکراری خسته‌کننده را به ‌راحتی با کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای مدت نامتناهی انجام دهند و برخلاف انسان از انجام کار تکراری خسته نشوند.

تصمیمات بی‌طرفانه

انسان‌ها، خواه و ناخواه، با احساسات هدایت می‌شوند. هوش مصنوعی عاری از احساسات بوده و در رویکرد خود، بر مبنای کاربرد و منطق عمل می­کند. مزیت بزرگ هوش مصنوعی این است که دیدگاه جانبدارانه‌ ندارد و این موضوع، تصمیم ‌گیری دقیق‌تر را تضمین می‌کند.

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در صنعت طیور

  • بهبود راندمان تولید: هوش مصنوعی با کمک در امور مدیریت، پرورش و تغذیه منجر به بهبود بهره‌وری و کارایی پرورش طیور شده است.
  • تشخیص و مدیریت بیماری: هوش مصنوعی می‌­تواند برای شناسایی و پایش بیماری­‌های طیور و جلوگیری از گسترش آنها به طور سودمند مورد استفاده قرار گیرد.
  • بهبود رفاه حیوانات: با نظارت و تجزیه و تحلیل رفتار طیور، هوش مصنوعی می‌تواند به شناسایی تنش و مشکلات رفتاری موجود در گله طیور کمک کند و از طرفی با کاهش رفت و آمدهای متعدد نیروی انسانی، منجر به بهبود رفاه پرندگان در آشیانه شود.
  • افزایش سود اقتصادی: بهبود بازده تولید و مدیریت بیماری به واسطه به کارگیری هوش مصنوعی می‌تواند به افزایش سودآوری اقتصادی منتهی شود.
  • توان تصمیم گیری بهتر: با کمک ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، صاحبان مزرعه می‌­توانند تصمیمات آگاهانه­‌تر در مورد اصلاح نژاد، تغذیه و شیوه‌­های مدیریت گله در حداقل زمان اتخاذ کرده و نتایج بهتری کسب کنند.
  • کاهش عفونت: ماشین آلات و ربات‌­ها می‌­توانند تعامل انسان با پرندگان آشیانه را کاهش داده و در واقع یکی از منابع مهم عفونت در مزارع را به حداقل برسانند.

معایب استفاده از هوش مصنوعی در صنعت طیور

  • سرمایه گذاری اولیه بالا: پیاده‌ سازی فناوری پیشرفته هوش مصنوعی می‌تواند پرهزینه باشد و به نظر می‌­رسد استفاده از آن در حال حاضر برای مزارع کوچک صرفه اقتصادی ندارد.
  • احتمال خطا: هوش مصنوعی بر الگوریتم و داده­‌های ورودی تکیه می‌کند و این امکان مفروض است که عملکرد آن همیشه عاری از خطا یا به‌ روز نباشد.
  • افزایش نرخ بیکاری: پیاده سازی فناوری هوش مصنوعی در نهایت می‌­تواند منجر به جایگزینی بخش بزرگی از نیروی انسانی با نظام‌­های مبتنی بر این فن آوری و ربات‌­ها شود.
  • مشکلات پشتیبانی: برخی از مرغ‌داران ممکن است در پشتیبانی و تعمیر سیستم و دستگاه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی با مشکل مواجه شوند. این موضوع در شرایطی که این فن آوری منحصر به شرکت­‌های محدود خارجی شود، می­‌تواند به معضلی اساسی بدل شود.

کاربردهای نوید بخش هوش مصنوعی در صنعت طیور

شناسایی انفرادی و نظارت دقیق بر پرندگان

شناسایی پرندگان اغلب از طریق به کار گیری مجموعه‌­ای از دوربین­‌ها و حسگرهای اختصاصی انجام می‌­شود. هوش مصنوعی از طریق خوانش بارکدها و ردیابی حسگرهای اختصاصی هر پرنده، امکان ردیابی و بررسی تاریخچه و همچنین افزودن داده­‌های بیشتر به تاریخچه سلامتی هر پرنده به طور انفرادی تحت عنوان (پروفایل) را برای مدیر یا دامپزشک مزرعه فراهم می­‌کند. این در حالی است که در شرایط فعلی، به هیچ وجه امکان رصد تغییرات سلامت و رفتار پرندگان یک گله به شکل انفرادی وجود ندارد.

شناسایی مرغ توسط هوش مصنوعی
حسگر شناسایی نصب شده روی بدن پرنده

توزین خودکار

وزن­‌کشی مکرر در مزارع، یکی از ابزارهای مهم پایش سلامت و یکنواختی رشد و وزن‌گیری در گله­‌های طیور به ویژه جوجه‌­های گوشتی است. توزین خودکار که توسط دوربین­‌های شناساگر و ترازوهای خودکار نصب شده در آشیانه انجام می‌­شود، عملیات وزن کشی را با حداقل تنش و خطا و برای تعداد بیشتری از پرندگان گله مقدور می‌­سازد. داده‌­های وزنی مربوط به گله در پایگاه داده‌­ها ذخیره شده و اطلاعات جامعی از وضعیت کلی سلامت، روند و سرعت رشد و یکنواختی وزن گله را در اختیار می‌­گذارد.

توزین خودکار با به کارگیری هوش مصنوعی
ساختار سیستم توزین خودکار
توزین خودکار با هوش مصنوعی

پایش رفاه پرنده و تشخیص تنش

پایش رفاه پرنده هم از جهت اخلاقی و هم جهت جلوگیری از بروز تنش­‌های احتمالی و پیشگیری از خطرات و عفونت­‌های فرصت طلب و در نهایت افزایش کیفیت محصول نهایی اهمیت دارد. هوش مصنوعی از طریق ابزارهای نظارتی و شناسایی پیشرفته این امکان را به مدیر مزرعه می­‌دهد تا نسبت به رفاه پرنده و بررسی عوامل مختلف تنش محیطی و بیماری‌­ها، کنترل دقیق داشته باشد.

پایش الگوی مصرف خوراک و آب

بررسی الگوی تغذیه از مهم‌ترین شاخص­‌های نظارت در مزارع پرورش و نگهداری طیور است. تغییرات غیرطبیعی در الگوی مصرف آب و خوراک، اولین هشداری است که می‌­تواند نشانگر مشکلات سلامت و ناهنجاری­‌های رفتاری در پرندگان باشد. ابزارهای هوش مصنوعی با جمع آوری داده­‌های مربوط به وزن و پایش الگوی تغذیه، قابلیت شناسایی هر گونه ناهنجاری و موارد غیرطبیعی را تشخیص و گزارش می‌­کند. همچنین به واسطه هوش مصنوعی، ردیابی پرندگان با مصرف آب و غذای غیرطبیعی ممکن شده و به این ترتیب امکان شناسایی عوامل محیطی موثر در این رابطه فراهم می­‌شود.

پایش خودکار مصرف آب در گله
پایش خودکار مصرف آب در گله

پایش رفتار، تحرک و وضعیت ایستادن

الگوهای حرکتی و وضعیت بدنی پرنده می­‌تواند بیانگر اطلاعات زیادی در مورد رفاه حیوان باشد و شکی نیست بدون استفاده از ابزارهای نوین و مبتنی بر هوش مصنوعی، کنترل این موارد با استفاده از نیروی انسانی ناممکن است. امروزه ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی با استفاده از دوربین­‌های هوشمند و به شکل خودکار قادر به انجام این مهم است. هوش مصنوعی با مقایسه داده­‌های آشیانه با داده شاهد و استاندارد، قادر به شناسایی موارد غیرطبیعی و ناهنجار در کم‌ترین زمان با بیشترین دقت است. به طور مثال، هوش مصنوعی قادر به تشخیص سریع کانیبالیسم در گله بوده و امکان پیشگیری و درمان سریع آن را فراهم می‌­سازد.

تشخیص خودکار پرنده با رفتار و تحرک غیرطبیعی در گله توسط هوش مصنوعی
تشخیص خودکار پرنده با رفتار و تحرک غیرطبیعی در گله

پایش فضولات پرندگان

شکل و ویژگی­ فضولات، یکی از شاخص‌­های مهم در تشخیص سلامت گله طیور است. با به کارگیری هوش مصنوعی و نصب دوربین در فاصله ۳۰ سانتی متری از سطح بستر، امکان بررسی دقیق فضولات به خصوص شکل و رنگ آن فراهم می‌­شود. در مواردی با کمک این سیستم و نصب برخی ضمایم، نمونه برداری از فضولات و بررسی میکروبی آن نیز امکان‌­پذیر می­‌شود.

سنجش و تنظیم دمای آشیانه

برای رشد و حفظ سلامت پرندگان، مدیریت بهینه محیط آشیانه امری حیاتی است و در این میان، کنترل دما حساس­‌ترین مولفه تاثیرگذار در پرورش طیور محسوب می­‌شود و نوسان دما می‌­تواند منجر به خسارات جبران ناپذیر شود. در همین راستا، نظارت مستمر بر دمای محیط و دمای بدن پرندگان ضروری است. هوش مصنوعی با پایش منظم و مداوم داده‌های محیطی قادر به شناسایی سریع و دقیق نوسان دما در آشیانه بوده و متعاقب آن با اعمال تغییرات خودکار در تنظیمات و نحوه کار تجهیزات گرمایشی، سرمایشی و تهویه و پایش مجدد محیط، به سرعت مشکل را مرتفع می‌­سازد.

اندازه گیری خودکار دمای بدن پرنده با استفاده از هوش مصنوعی
اندازه گیری خودکار دمای بدن پرنده

پایش صدای پرندگان

الگوی صدای پرندگان و ویژگی­‌های آن شامل بسامد، طول موج، دامنه و سرعت می­‌تواند اطلاعات مفیدی از سلامت گله در اختیار مدیر مزرعه قرار دهد. سیستم‌­های تشخیص صدا مبتنی بر هوش مصنوعی معمولا با روش آشکارسازی مکان منبع صوت (Sound Source Localization) یا به اختصار SSL عمل می­‌کنند. با استفاده از هوش مصنوعی، امکان تشخیص بیماری و ناهنجاری‌ها بر پایه صدای دریافت شده از پرنده مقدور شده است. تحقیقات اخیر نشان داده با پایش صداهای دریافت شده از گله می‌­توان کانیبالیسم را پیش از همه‌­گیری تشخیص داد. در نمودار زیر تفاوت در ویژگی صدای مرغ سالم و مرغ مبتلا به نیوکاسل، برونشیت و آنفولانزا مقایسه شده است.

تفاوت صدای مرغ سالم، مبتلا به بیماری نیوکاسل، برونشیت عفونی و آنفولانزا توسط هوش مصنوعی
تفاوت صدای مرغ سالم، مبتلا به بیماری نیوکاسل، برونشیت عفونی و آنفولانزا

بهینه سازی فرآیند جوجه کشی

درجه بندی خودکار تخم مرغ

با استفاده از هوش مصنوعی این امکان فراهم می‌­شود که تخم مرغ‌­ها بر اساس شکل، اندازه، وجود ترک و شکستگی جداسازی و گروه بندی شوند که این امکان در زنجیره‌­های تولید و در مقیاس تولید بالا، مزیت بزرگی در جهت کاهش نیاز به نیروی انسانی و افزایش سرعت و دقت محسوب می­‌شود. ضایعات جوجه کشی با این امکان به حداقل رسیده و بازده جوجه کشی بهبود می‌یابد.

شناسایی جنین زنده

با استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری فراطیفی مادون قرمز، ابزار هوش مصنوعی می‌تواند به منظور شناسایی و حذف تخم‌­های غیربارور به کار گرفته شود تا در مراحل اولیه جوجه کشی از فرآیند جوجه کشی خارج شوند.

پایش تخم مرغ بارور توسط هوش مصنوعی
پایش تخم مرغ بارور توسط هوش مصنوعی
کنترل فرآیند جوجه کشی

مولفه­‌های محیطی متغیر طی فرآیند جوجه کشی بر کیفیت نهایی جوجه موثر بوده و در این میان دما، رطوبت و چرخش منظم تخم‌ها، به طور مستقیم در میزان جوجه درآوری و سلامت جوجه‌­ها دخیل است. این امکان فراهم است تا با استفاده از ابزار هوش مصنوعی، جوجه کشی تحت نظارت مستمر قرار گیرد و کوچک‌­ترین تغییرات نامطلوب شناسایی و رفع شود.

پایش الگوی رشد جنین

برای رشد مطلوب جنین، شرایط نگهداری تخم باید به طبیعت نزدیک شود و بدین منظور ابزار هوش مصنوعی در کنار کنترل و نظارت مستمر بر عوامل محیطی نظیر دما و رطوبت، قادر به تصویر برداری از تخم‌­ها در جوجه کشی و پایش آنها است. این فن آوری امکان رصد مراحل مختلف رشد جنین را فراهم ساخته و در صورت نیاز می‌­تواند با تغییر عوامل محیطی منجر به رشد و سلامت بهتر جنین شود.

تعیین جنسیت

امروزه یکی از مسائل مهم در صنعت طیور، امکان تعیین جنسیت جوجه پیش از تفریخ است. هر سال در جهان تعداد زیادی جوجه نر تخم‌گذار پس از تفریخ کشته می‌­شوند که علاوه بر هزینه‌­های سربار، نافی حقوق اولیه حیوانات است. فن آوری پیشرفته تعیین جنسیت می‌تواند به این مشکل بحث‌ برانگیز اخلاقی پایان دهد و در عین حال هزینه‌­های جوجه کشی را به طور قابل توجه کاهش دهد. با استفاده از تصویر برداری مغناطیسی (MRI)، امکان پایش تخم مرغ­‌ها به وسیله پرتو مادون قرمز فراهم شده و می‌­توان با ارزیابی تصاویر و تشخیص جنسیت به وسیله هوش مصنوعی، تخم­‌های حاوی جنین نر را در مراحل اولیه جدا کرد.

کنترل کیفیت جوجه­‌ها

کنترل کیفیت و جداسازی جوجه‌­های ضعیف پس از کنترل کیفی تخم‌­ها نیز از جمله فعالیت­‌های وقت­‌گیر و پرخطا در واحدهای جوجه کشی است. با استفاده از هوش مصنوعی می­‌توان به شکل کارآمد و سریع، جوجه­‌های ضعیف را شناسایی و جدا کرد. حذف زودهنگام جوجه­‌های ناسالم از چرخه پرورش، کنترل بهتر بیماری‌­ها و صرفه جویی در هزینه­‌های درمانی را در پی خواهد داشت.

تعمیر و نگهداری بهینه تجهیزات جوجه کشی

با استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، نظارت دقیق بر دستگاه‌­ها و تجهیزات جوجه کشی مقدور شده و برنامه ریزی زمان تعویض قطعات و تعمیرات به نحو بهتری قابل انجام است.

بسته بندی تخم مرغ

در تولید تخم مرغ تجاری به ویژه در مقیاس بزرگ، مرتب سازی و بسته بندی تخم مرغ بر اساس وزن و اندازه انجام می­‌شود که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند به طور خودکار و با دقت و سرعت زیاد، این کار را انجام داده و کارایی کل فرآیند تولید تخم مرغ تجاری را افزایش دهد.

بسته بندی تخم مرغ توسط ربات
بسته بندی تخم مرغ توسط ربات
بیشتر بخوانید:
لوتکامین را بخوانید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا